مقاله‌ی کاظم قلم چی : چگونه منابع خود را انتخاب کنیم ؟

برای انتخاب منابع به نکات زیر توجه کنید 

با سوال های شناسنامه دار و استاندارد تمرین کنید . سوال های شناسنامه دار  سوال هایی هستند که مرجع و هویت  آن ها معلوم هستند . سوال های استاندارد ویژگی های متعددی دارند که یکی از مهم ترین آن ها مشخص بودن سطح دشواری و ویژگی تمیزدهندگی و غربالگری سوال هاست . برای تمرین تستی در کنکور،  اولین نوع سوال های استاندارد سوال های کنکورهای سراسری هستند . سوال های کنکور یک  ویژگی دیگر نیز دارند : شما قرار است نهایتا  در کنکور سراسری آزمون بدهید پس بهتر است با   سوال های اصلی کنکور آشنا شوید تا بتوانید انواع سوال ها  را بشناسید و به مطالعه ی خود جهت درستی  بدهید . دومین نوع سوال های استاندارد سوال های آزمون های کانون هستند که به دلیل معلوم بودن سطح دشواری بر اساس آمار شرکت کنندگان ویژگی استاندارد بودن را دارند و در سوال های برگزیده در کتاب ها بر اساس آمار آزمون ها بهترین سوال ها انتخاب شده اند . 

توصیه ی مهم: سوال های کانون  را در خود کتاب های کانون مطالعه کنید . زیرا در کتاب های کانون مرجع سوال ها ذکر شده و سوال ها بر اساس آمار و اطلاعات موجود از نتایج  پاسخ دهندگان گردآوری شده اند .


اولویت ها برای تمرین چیست ؟ 

ابتدا سوال های کنکورهای سراسری را تمرین کنید . اگر وقتتان کم است سوال های سال های اخیر را در اولویت قرار دهید . روش دیگر این است که از هر تیپ سوال دو سوال را تمرین کنید و بقیه را برای نوبت های بعد بگذارید .( در کتاب های آبی کانون سوال ها تیپ بندی شده اند ) .پس از تمرین تست های کنکورهای سراسری  به سراغ سوال های تکمیلی بروید . دراین جا بخش هایی از کتاب که تاکنون در کنکورها سوال نداشته اند یا کم تر داشته اند مورد توجه واقع شده اند . البته در سوال های تکمیلی هم ، درست این است که  با سوال های استاندارد تمرین کنید. خوشبختانه حجم زیادی از سوال های استاندارد کانون وجود دارد که در هر مبحث یا نوعی از سوال ها که در کنکور مطرح نشده یا کم تر مطرح شده با آن سوال ها، کتاب درسی پوشش داده می شوند . 


برای سوال هایی که تاکنون در کنکورمطرح نشده اند چه باید کرد؟ 

بخش زیادی  از این سوال ها در آزمون های گذشته ی کانون مطرح شده اند هم چنین در کتاب های آبی از فصل های جدید کتاب های درسی  که نیاز به طرح سوال بیشتردارند سوالات تکمیلی مطرح شده اند .


برای تمرین بیشتر چه باید کرد ؟

در صورتی که سوال های کتاب های آبی را تمرین کردید به سراغ کتاب "نسبتا دشوار ، دشوار ، دشوارتر " بروید . این کتاب برای دانش آموزان ترازهای بالای ۵۵۰۰ تهیه شده است و در آن سوال ها در سه سطح  ارائه شده اند . 

هم چنین در دی وی دی همراه کتاب های کانون معادل تست های موجود در کتاب یا بیش از آن تمرین و سوال وجود دارد که شما می توانید آن ها را در بسته های ده تایی تمرین کنید و نمره دریافت کنید یا آزمون های سال های قبل کانون را تمرین کنید و درصد و تراز معادل دریافت نمایید.

پس از تمرین  سوال های استاندارد و شناسنامه دار می توانید به سایر منابع مراجعه کنید . نکته ی مهم این است که جای اصلی و فرعی را عوض نکنید و ذهن خود را آشفته نسازید . ابتدا تست های استاندارد را تمرین کنید سپس به سراغ تست های تالیفی بروید.


به ازای هرتست کنکور چند سوال را باید تمرین کرد؟ 

برای یک محاسبه ی ساده  تعداد تست های کنکوررا  ۲۵۰ تا در نظر می گیریم . اگر بخواهید برای هر تست کنکور ۱۰۰ تست تمرین کنید باید ۲۵۰۰۰ تست تمرین کنید و اگر برای تمرین و بررسی هر تست کمی بیش از دو دقیقه  ( کم تر از سه دقیقه ) در نظر بگیرید به ۶۰۰۰۰دقیقه یعنی  ۱۰۰۰ساعت نیاز دارید ( اگر روزهایی که تمرین می کنید را ۲۵۰ روز درنظربگیریم) یعنی روزی چهار ساعت تمرین . 

البته این فقط برای یک بار تمرین است اگر بخواهید نیمی از تست ها را دوبار تمرین کنید به ۶ ساعت وقت در روز نیاز خواهید داشت و اگر زمان تمرین هر تست سه دقیقه یا بیشتر باشد زمان مورد نیاز بیشتر خواهد شد . 

نتیجه ی محاسبات چیست ؟ مثل هر کار دیگری در انتخاب کتاب و تمرین تست ها  اولویت ها را در نظر بگیرید و کارهای مهم را اول انجام دهید . تست های شناسنامه دار و هویت دار از کنکورهای سراسری و آزمون های کانون را درابتدا تمرین کنید . سپس اگر وقت داشتید به سراغ سوال ها و تمرین های تالیفی و سلیقه ای بروید . ابتدا سوال های استاندارد و شناسنامه دار سپس سایر سوال ها.


فراداده های کتاب ( متا دیتا) 

با توجه به متا دیتا ( فرا داده های کتاب) که در پشت جلد کتاب های کانون درج شده است شما متوجه ویژگی اصلی کتاب برای برنامه ریزی مطالعاتی خود می شوید.  

در هر درسی فراداده های کتاب کمی متفاوت از کتاب دیگر است در این جا به برخی از این فراداده ها اشاره می کنیم :

۱- تعداد سوال های استاندارد و شناسنامه دارموجود در کتاب 

۲- تعداد درسنامه های موجود درکتاب 

۳- ضریب تناسب و توازن : این ضریب اهمیت زیادی دارد و نشان می دهد که آیا تولید کتاب مهندسی شده است و آیا به هر بخش و هر زیر موضوع به طور متناسب با اهمیت آن در کتاب درسی و در امتحانات نهایی و کنکور سراسری پرداخت شده است ؟ این ویژگی با این صراحت و وضوح برای نخستین بار در کتاب های کانون به عنوان یک شاخص اصلی مطرح می شود.

۴- تعداد تیپ ( نوع ) سوال

۵- تعداد درخت دانش : درخت دانش نوع طبقه بندی هر فصل کتاب را به صورت نموداری مشخص می کند و به عنوان راهنما و نقشه ی مطالعه و پیشروی دانش آموز به او کمک می کند.

۶- تعداد تست های پوششی: برای پوشش مباحثی از کتاب های درسی که جدید هستند و در کنکورهای سراسری و آزمون های کانون از آن مباحث یا سوال مطرح نشده یا کم تر مطرح شده سوال های پوششی درنظر گرفته شده است.

۷- تعداد تست ها و فیلم های موجود در دی وی دی همراه کتاب : برای تمرین بیشتر دانش آموزانی که می خواهند در برخی فصل ها یا در همه ی مباحث کتاب تمرکز بیشتری داشته باشند.


آزمون های شاهد (‌آزمون های گواه ) 

امسال برای ارزیابی کیفیت مطالعه ی دانش آموزان کار جدیدی را در آزمون های کانون انجام می دهیم . در هر آزمون از دو درس علاوه بر سوال های تالیفی طراحان کانون یک مجموعه ی ده سوالی به عنوان آزمون شاهد ( گواه ) از سوال های استاندارد و شناسنامه دار خواهیم داشت . منبع آزمون های شاهد مشخص است و همان سوال های کنکورهای سراسری و آزمون های کانون در کتاب های آبی است.دانش آموزان در هر آزمون در دو درس دو نمره در کنار یک دیگر خواهند داشت یکی مربوط به سوال هایی که قبلا مشخص شده اند ودیگری مربوط به سوال های طراحی شده که دانش آموز از آن ها اطلاعی ندارد . می خواهیم تشخیص دهیم و به دانش آموز کمک کنیم که اگر سوال های شناسنامه دارد و استاندارد را تمرین کند از عهده ی پاسخ به سوال های طراحی شده و جدید هم برخواهد آمد . هم چنین معلوم خواهد شد که اگر دانش آموزی در یک درس نمره ی خوبی کسب نمی کند علت چیست ؟

دراین زمینه گفتنی بسیار است و دانش آموزان ، پشتیبانان و مشاوران و اولیا با بهره گیری از آزمون های شاهد ( گواه ) می توانند مسیر مطالعه را بهبود بخشند و در مواقعی که روش صحیحی برای مطالعه دارند با اطمینان به روش خود ادامه دهند .